Påverkan
Vi bedriver aktivt påverkansarbete tillsammans med branschen för att förbättra verksamhetsförutsättningarna för samt finansieringen och uppskattningen av den audiovisuella branschen i Finland.
Det viktigaste i påverkansarbetet är att vi förmedlar vårt budskap till beslutsfattarna med en gemensam röst samt i form av tydliga och konkreta fakta.
På den här sidan har vi samlat huvudbudskapen i filmstiftelsens påverkansarbete, kalkyler av den offentliga finansieringens effekt och korta ”hisspitchar” för möten med beslutsfattare, som vem som helt får utnyttja.
Hela kulturbranschens gemensamma mål främjar vi som en del av Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry:s verksamhet.
Målprogrammet för filmbranschen och den audiovisuella branschen
Programmet som branschen har tagit fram tillsammans stakar ut åtgärder med vilka vi kan stötta en stark tillväxt av den inhemska film- och serieproduktionen även i fortsättningen.
Statens skatteintäkter från långa spelfilmer
Varje stödmiljon som Finlands filmstiftelse beviljas återgår nästan omedelbart till samhället, i bästa fall dubbelt.

Hisspitch: Den inhemska filmens tillväxtpotential måste utnyttjas genom tillräcklig investering
Att höja statens kulturbudget till 1 procent av hela budgeten skulle möjliggöra en tilläggsinvestering om 15 miljoner euro till den audiovisuella branschen.
Hisspitch: Föråldrad visningsteknik hotar att sänka populära biografer i hela landet
För att uppdatera visningsutrustningen behövs ungefär 3,5 miljoner euro mer stödmedel under de närmaste fem åren.
Den finländska filmens genomslagskraft
Den finländska filmen når publiken, har genomslagskraft och är intressant. Med offentligt stöd säkerställer vi dess mångsidighet och verksamhetens hållbarhet samt lockar privata investeringar både från hemlandet och internationellt.
Hisspitchar
Hisspitcharna är sammanfattningar av filmstiftelsens viktigaste påverkansmål för de ögonblick då du har chansen att prata med ministrar, riksdagsledamöter eller andra beslutsfattare och du vill lyfta fram omständigheter som gör det svårare att vara verksam i branschen:
Hisspitch:
Den inhemska filmens tillväxtpotential måste utnyttjas genom tillräcklig investering
- Finlands filmstiftelses stödmedel har minskat med 16 procent sedan 2012, samtidigt som kostnadsnivån i praktiken stigit ännu mer. Samtidigt har antalet stödansökningar som stiftelsen tar emot ökat med nästan 90 procent.
- Den genomsnittliga produktionsbudgeten för finländsk film är endast omkring 40 procent av den genomsnittliga filmbudgeten i Danmark, 53 procent av den i Norge och 77 procent av den i Sverige.
- Även i förhållande till bruttonationalprodukten stöder Finland sin filmindustri klart mindre än till exempel Danmark och Norge.
- Trots det drar finländska filmer miljonpubliker i den kommersiella distributionen, även utomlands, såsom i USA, Frankrike, Tyskland, Kina, Mexiko och Storbritannien.
- Att höja statens kulturbudget till 1 procent av hela budgeten skulle möjliggöra en tilläggsinvestering om 15 miljoner euro till den audiovisuella branschen.
- Den offentliga finansiering som kanaliseras till filmproduktioner genererar mer än dubbelt så mycket investeringar från den kommersiella sektorn och återgår i sin helhet till staten bland annat genom beskattningen.
- Filmstiftelsens stöd fungerar ofta som samma sätt som start up-finansiering och gör det möjligt att skaffa internationell finansiering för större produktioner.
- Med ökade medel höjs finländska tv- och filmproduktioners budgetar till en internationellt konkurrenskraftig nivå, stöds den audiovisuella branschens sysselsättningsförmåga och garanteras högklassigt och mångsidigt inhemskt innehåll till alla publikgrupper!
Hisspitch:
Föråldrad visningsteknik hotar att sänka populära biografer i hela landet
- Biografnätverket i Finland betjänar hela landet: i landet finns 188 salonger på 126 orter.
- Biograferna gick över till digital visningsteknik för över tio år sedan. De digitala projektorerna som skaffades då håller nu på att bli för gamla för att duga för visning.
- En ny digital projektor är en dyr engångsinvestering i synnerhet för biografer på små och mellanstora orter, även om verksamheten annars är lönsam, särskilt så snart efter de svåra coronaåren.
- För att uppdatera visningsutrustningen behövs ungefär 3,5 miljoner euro mer stödmedel under de närmaste fem åren.
- Finlands biografnätverk räddades för tio år sedan då undervisnings- och kulturministeriet beviljade ett tilläggsanslag om 4,32 miljoner euro som stöd för den digitala omställningen. Nu hotas biografverksamheten av nedläggning på tiotals orter.
- På mindre orter är biografen ofta den enda beaktansvärda kulturtjänsten som ger invånarna tillgång till inte bara filmer, utan också högklassiga teater-, dans- och operaföreställningar.
- Biograferna i Finland genererar årligen nästan 100 miljoner euro i biljettintäkter och är därmed en central del av hela audiovisuella branschens ekosystem!
Statens skatteintäkter från långa spelfilmer
Varje stödmiljon som Finlands filmstiftelse beviljas återgår nästan omedelbart till staten eller samhället minst i sin helhet och i bästa fall dubbelt.
En lång spelfilm med en produktionsbudget på cirka 1,75 miljoner euro får i genomsnitt 700 000 euro (40 %) i understöd från filmstiftelsen och genererar 1 050 000 euro övrig finansiering till samma produktion.
Ungefär 60 procent av filmens produktionskostnader går till löner, antingen direkt eller indirekt genom köp från underleverantörer. Från en sådan film går därmed följande direkt tillbaka till samhället:
- Som förskottsinnehållning eller pensionsavgifter och andra bikostnader: 472 500 €
- Som mervärdesskatt från varor och tjänster som produktionen köper: 185 500 €
Ungefär 90 procent av de 700 000 euro som filmproduktionen får som statsunderstöd återgår till staten redan innan filmen släpps.
- I biografdistributionen genererar en film som samlar en publik om 500 000 personer 900 000 euro mervärdesskatt.
- I biografdistributionen genererar en film som samlar en publik om 50 000 personer 100 000 euro mervärdesskatt.
Ett produktionsstöd om 650 000 euro genererar intäkter på 758 000–1 558 500 euro som går tillbaka till samhället.
Den finländska filmen är
Nära publiken
126 biograforter.
Populär
Den inhemska publikandelen på 32 % är bland de högsta siffrorna i Europa.
Internationell
27 % av finansieringen till långfilmer kommer från utlandet.
Intressant
757 internationella festivalvisningar.
Mångsidig
48 premiärer i hemlandet.
Högklassig
63 internationella priser.
Siffrorna är från: 2024
Med offentligt stöd kan vi:
-
Garantera högklassigt inhemskt innehåll till alla publikgrupper.
-
Locka privat finansiering till branschen.
-
Göra det möjligt att skaffa internationella investeringar.
-
Upprätthålla det rikstäckande biografnätverket.
-
Stödja filmskaparnas internationella verksamhet.
-
Främja filmexporten.
-
Utveckla en socialt och ekologiskt mer hållbar verksamhetskultur.
Läs mer:
Mer information:

Lasse Saarinen
direktör
+358 9 6220 3023

Matti Paunio
produktionschef
• leder produktionsavdelningen
• internationella utbildnings- och finansieringsprojekt
• representant för Finland i Eurimages-fonden
• stöd för främjande av annan filmkultur
+358 09 6220 3038

Niina Otva
förvaltningschef
• ekonomi och administration
• direktörens suppleant
+358 9 6220 3028

Jaana Puskala
chef för internationella avdelningen
• leder internationell promotion
• stöd för kulturexport av fiktiva långfilmer
+358 9 6220 3026

Reetta Hautamäki
chef för kommunikation och forskning avdelningen
• leder kommunikations- och forskningsverksamheten
• projekt inom hållbarhet
+358 9 6220 3044

Petri Peltonen
statistik- och forskningssakkunnig
• filmstatistik, datainsamling
• koordinering av stiftelsens forskningsverksamhet
+358 9 6220 3034